Kategórie

V spolupráci s kandidátom na primátora Bratislavy Matúšom Vallom presadzujeme reguláciu vizuálneho smogu. Návrh je už v parlamente

Zákonodarcov sa na problém vizuálneho smogu rozhodli upozorniť aj tým, že pred budovu parlamentu priniesli nelegálny billboard s nápisom "fuj."

"Chceli sme poslancov a poslankyne parlamentu upozorniť na problém s množstvom vizuálnej reklamy, a to nie len v Bratislave. Z mnohých štúdií vieme, že kvalita verejného priestoru ovplyvňuje to ako sa v ňom ľudia cítia a správajú. Obchodná ulica v Bratislave hovori za veľa. Akceptujeme vizuálnu reklamu ako spôsob komunikácie, ale zároveň počet a umiestnenie takejto reklamy musí mať mieru. V Bratislave sme túto mieru stratili," vysvetľuje kandidát na primátora Matúš Vallo.

Novela zákona o miestnych daniach v prípade, že uspeje v parlamente umožní mestám zdaniť reklamu ako takzvanú negatívnu externalitu. Navrhovatelia zákona pritom rozhodnutie, či daň mesto zavedie a v akej výške, ponechávajú voleným zástupcom samospráv. Technicky sa počíta s rovnakým postupom pri výbere dane ako pri dani z nehnuteľnosti, teda zodpovednosť vlastníka nahlásiť si daňovú povinnosť a odviesť daň do mestskej kasy.

"V prípade, že v jesenných voľbách získam dôveru občanov, Bratislava by bola prvé mesto, ktoré by túto daň zaviedlo. Na tomto opatrení získajú všetci obyvatelia mesta v tom, že verejný priestor bude patriť viac ľuďom a menej reklame. Stratia len firmy, ktoré reklamné plochy prevádzkujú nelegálne. Verím však, že priestoru pre podnikanie aj s reklamou je dosť v internetovom a mediálnom priestore. Nemusíme z našich miesto robiť reklamné prospekty," myslí si Vallo.

"Ako primátorka mesta Prievidza rovnako ako Matúš Vallo vnímam nespokojnosť občanov s reklamou v niektorých častiach nášho mesta. Hlavné mesto je však na tom z celého Slovenska najhoršie. Sem-tam sa podarí odstrániť plagát alebo trojnožku, ale odstraňovanie nelegálnej reklamy kus po kuse z financií mesta nestačí. Preto sa teším, že sa nám spoločne s  Matúšom podaril pripraviť návrh novely zákona, a že sa rozhodol pustiť do skutočného riešenia kompetentne a systematicky. Dlho sme v SPOLU v spolupráci so samosprávami premýšľali, ako výrazne zredukovať reklamu. Nebolo ľahké vymyslieť riešenie, ktoré rešpektuje súkromné vlastníctvo, zároveň finančne nepoškodzuje samosprávu a hlavne bude fungovať. Každý politik hovorí o tom, že s vizuálnym smogom treba niečo robiť, ale málokto sa k nemu aj odváži. Vyzvala som preto z pozície poslankyne NR SR za SPOLU svojich kolegov poslancov a poslankyne, ktorí sú zároveň zástupcami občanov v samospráve, aby nabrali odvahu a schválili náš spoločný zákon, o ktorom som presvedčená, že bude prospešný a má aj širokú spoločenskú podporu," vysvetlila dôvody novely, pod ktorou je podpísaná, primátorka mesta Prievidza a poslankyňa NR SR, Katarína Macháčková.

Zora Jaurová, spoluautorka predkladanej novely si od nej sľubuje, že sa "Vizuálna reklama v meste stane drahšia a tým pádom menej atraktívna - čo povedie k prirodzenému poklesu jej množstva. Mestá pri tom neprídu o peniaze napriek tomu, že veľká časť reklamy sa nachádza na mestských pozemkoch. Výpadok z prenájmu bude kompenzovaný príjmom z dane," vysvetľuje výhody Zora Jaurová z hnutia Progresívne Slovensko.

Daň podľa nej tiež dokáže vyriešiť problém reklamy neznámych vlastníkov. "Dnes si mestá s touto reklamou nevedia rady. Po novom sa daň vyrúbi vlastníkovi pozemku alebo budovy na ktorej sa takáto reklama nachádza. Bude potom v jeho záujem vyriešiť, prečo na svojom majetku toleruje reklamné plochy neznámych vlastníkov," doplnila Jaurová.

"Trojica spoločne predkladaných zákonov je dôkazom, že naša spolupráca nie je politickým kompromisom, ale skutočný záujem spoločne pracovať. Výsledkom je spomínaný zákon o vonkajšej reklame a dvojica noviel, ktoré parlament taktiež prerokuje na tejto schôdzi. Všetky tri návrhy posilňujú pozíciu miest pri riešení ich problémov. Pomôžu mestám pri riešení problému chátrajúcich budov, ktorých vlastníci ich nechávajú postupne rozpadať sa. Tretí návrh posilní  samosprávy voči developerom, aby bolo v kompetencii obce vypracovať posúdenie, či cestná a dopravná infraštruktúra stačí na rozsah výstavby, ktorú investor plánuje. Vybrali sme trojicu zmien, ktoré musí schváliť parlament a zároveň ich implementácia môže prebehnúť veľmi rýchlo. Jedná sa o zmeny, ktoré nás nič nestoja a môžu pomôcť mestám ku krajšiemu verejnému priestoru a zodpovednému rozvoju v doprave",  uzatvára Vallo.