Slovensko je rozdelené na dve časti a vláda jednu z nich hádže cez palubu | SPOLU — občianska demokracia

Slovensko je rozdelené na dve časti a vláda jednu z nich hádže cez palubu

V okresoch, kde počas pandémie najviac stúpla nezamestnanosť, je zároveň aj najviac detí bez online vzdelávania. Zarábame si na obrovské problémy do budúcnosti, hovorí predseda strany SPOLU Juraj Hipš a žiada vládu, aby začala konať.

Strana SPOLU zverejnila doteraz nepublikované dáta ministerstva školstva o počte detí v jednotlivých okresoch, ktoré sa počas prvej vlny zatvárania škôl neučili online. Sú medzi nimi deti, ktoré sa učili prostredníctvom pracovných listov alebo zostali úplne bez vzdelávania. “Ukázalo sa, že najviac detí zostáva bez online vyučovania práve v okresoch, ktoré sú zároveň najviac postihnuté zvyšovaním nezamestnanosti,” hovorí predseda strany SPOLU Juraj Hipš.



V najviac postihnutých okresoch sa museli vysporiadať s nárastom nezamestnanosti až o 5 či 6%. V siedmich okresoch je nezamestnanosť nad úrovňou 15%, v Rimavskej Sobote prekročila dokonca 20%. Zároveň v Rimavskej Sobote nemalo prístup k online výučne až 34,6% žiakov, v Kežmarku dokonca 43,7%.

Vývoj nezamestnanosti koreluje s počtom detí, ktoré sa vzdelávali iba prostredníctvom pracovných listov alebo nemali prístup k vzdelávaniu vôbec. “Nožnice medzi deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia sa počas pandémia otvorili ešte viac ako doteraz. Nielenže tieto deti nemali prístup k plnohodnotnému vzdelávaniu, ale je veľká pravdepodobnosť, že ich rodičia mohli prísť o zamestnanie,” hovorí Hipš.

Strana SPOLU zisťovala,  či ministerstvo školstva monitoruje koľko detí bez prístupu k online vzdelávaniu sa vyučuje aspoň v tzv. skupinkách po piatich žiakoch. Odpoveď z ministerstva je, že takýmito údajmi nedisponuje. “To, že ministerstvo školstva nezisťuje aktuálnu situáciu ale neznamená, že problém neexistuje. Je to časovaná bomba a zakrývanie si očí nad realitou ničomu nepomáha,” dodáva Hipš. Z jeho rozhovorov s riaditeľmi škôl vyplýva, že mnohé školy nemajú dostatok kapacít na to, aby deti v skupinách vzdelávali.

“Vláda si tu zarába na obrovský problém do budúcnosti. V sociológii to poznáme ako Matúšov efekt. Bohatí a úspešní sa stávajú bohatšími a úspešnejšími. Neúspešní a chudobní strácajú aj to málo, čo majú,” upozorňuje Hipš na kombináciu straty prístupu k práci a vzdelaniu.

“Pri pohľade na dáta a mapu sa rozdeľuje Slovensko na dve časti. Jednu z nich táto vláda ignorovaním a neriešením problémov hádže cez palubu,” konštatuje predseda strany SPOLU.

Juraj Hipš hovorí, že otvorenie škôl nie je možné odkladať a musí byť absolútnou prioritou vlády hneď ako to pandemická situácia dovolí. “Bolo veľkou chybou zatvárať práve školy ako prvé. Zároveň je nutné, aby sa vláda sústredila na podporu regiónov, ktoré pandémia zasiahla najviac, či už sa jedná o počet nezamestnaných alebo detí bez prístupu k vzdelávaniu,” hovorí Hipš.  

Taktiež vyzýva vládu, aby neignorovala fakt, že desiatky tisíc detí zostávajú počas zatvorených škôl bez vzdelávania. “Ešte na jar som spolupracoval na pilotnom projekte Na každom dieťati záleží, ktorý sa venoval vzdelávaniu detí zo sociálne znevýhodnených rodín. Ministerstvo doteraz nebolo schopné tento projekt vyhodnotiť a prípadne aplikovať vo veľkom,” dodáva na záver Hipš.

hore

Používaním tohto webu súhlasíte so súbormi cookies. Viac o používaní súborov cookie.