PS/SPOLU vyzýva ministerku školstva, aby zastavila projekt Finančná gramotnosť | SPOLU — občianska demokracia

PS/SPOLU vyzýva ministerku školstva, aby zastavila projekt Finančná gramotnosť

Európska komisia kritizuje ministerstvo školstva za národne projekty Finančná gramotnosť a Škola bez nenávisti. Rezortu vyčíta neochotu riešiť zásadné problémy projektov  v hodnote 15 miliónov a 12 miliónov eur. Koalícia PS/SPOLU ministerku školstva Martinu Lubyovú vyzvala, aby projekty zastavila. Inak hrozí, že nominantka SNS oberie Slovensko o ďalšie peniaze určené na vzdelávanie. 

Z korešpondencie medzi Európskou komisiou a ministerstvom školstva, ktorú má PS/SPOLU k dispozícii, vyplýva, že projekty Finančná gramotnosť aj Škola bez nenávisti majú viaceré problémy. “Krútia nad nimi hlavou odborníci aj komisia. Ministerstvo školstva ignoruje zásadné výhrady o zmysluplnosti projektov, odďaľuje čerpanie peňazí a riskuje, že prepadnú,” povedal volebný líder koalície PS/SPOLU Michal Truban.

Práve dnes v tejto veci zasadá monitorovacia komisia.“Vyzývame ministerku školstva, aby projekty v súčasnej podobe zastavila. Šlendriánstva, na ktoré doplácajú žiaci, študenti a učitelia, bolo už dosť,” vyhlásil M. Truban.

Expert koalície PS/SPOLU na vzdelávanie Juraj Hipš na problémy národného projektu o finančnej gramotnosti upozornil už v lete. Od financovania duplicít, cez prehnaný rozpočet, až po kritické pripomienky členov monitorovacej komisie. ”Európska komisia upozornila, že blížiaci sa koniec programového obdobia ani parlamentné voľby neospravedlňujú zanedbávanie kvality projektov. Ministerstvo malo pripomienky včas zapracovať a v predstihu predložiť novú verziu. Miesto toho navrhlo v decembri na rokovanie projekt bez zmien,” povedal J. Hipš.

Školstvo podľa neho nemôžu riadiť ľudia, ktorým na vzdelávaní nezáleží a pre vlastnú tvrdohlavosť pripravujú Slovensko o peniaze. “Hrozí, že eurofondy nestihneme vyčerpať. Alebo ak projekty napriek výhradám prejdú, podobne ako Čaplovičov e-learning oviec ich EÚ nepreplatí. Naši poslanci budú ministerku interpelovať, aby odpovedala, prečo pri tak nízkej schopnosti čerpať peniaze vytrvalo odmieta rady aj spoluprácu,” dodal J. Hipš. 

V hodnotení vzdelávania, vedy a inovácií Slovensko každoročne vymetá posledné miesta v EÚ. Napriek tomu nedokáže zmysluplne využiť 1,5 miliardy eur, ktoré má z rozpočtu únie k dispozícii. “Ak by sa správne použili, Slovensko mohlo poskočiť medzi elitu. Žiaľ, ministerstvo školstva nie je schopné financie použiť. A tam, kde ich použije, je to neefektívne a neúčinné,” konštatuje expert koalície PS/SPOLU Vladimír Šucha.

Rok pred koncom programovacieho obdobia dokázalo ministerstvo školstva nakontrahovať necelú polovicu zo 458 miliónov eur zdrojov určených na vzdelávanie. Reálne sa z rozpočtu vyčerpala desatina. “Dôsledkom je, že vzdelávanie pred mesiacom stratilo 110 miliónov eur, ktoré boli presunuté inde. To je strata štvrtiny peňazí v situácii, keď v slovenských školách zúfalo chýbajú,” dodal V. Šucha.

Návrhy PS/SPOLU na zlepšenie čerpania eurofondov určených na vzdelávanie

  • definovať priority na základe analýz a konzultácie so všetkými aktérmi vzdelávacieho systému. Jasne určiť a priebežne monitorovať výstupy a dopady operačného programu,
  • nasmerovať peniaze na posilnenie existujúcich živých aktivít, nie na budovanie paralelných štátnych štruktúr,
  • peniaze dať tam, kde chýbajú: školám a vzdelávacím zariadeniam, nie organizáciám, ktoré priamo riadi a udržiava pri živote ministerstvo školstva,
  • zrušiť byrokraciu, ktorú si Slovensko vyprodukovalo samo a nemá nič spoločné s predpismi Európskej komisie. Zastaviť produkciu metodík a postupov, ktoré nik nepotrebuje a nepoužíva
  • postaviť na zodpovedné miesta odborníkov, ktorí rozumejú finančnému riadeniu.
hore

Používaním tohto webu súhlasíte so súbormi cookies. Viac o používaní súborov cookie.